site hit counter

فیلم ” آلیس از درون آینه ” اثر کارگردان مشهور James Bobin است که به قلم Linda Woolverton نوشته شده است ؛ از بازیگران آن میتوان به Mia Wasikowska و Johnny Depp و Helena Bonham Carter اشاره کرد . داستان آن از جایی آغاز میشود که پس از چند سال زندگی در دنیای واقعی ، الیس به سرزمین عجایب باز می گردد . اوضاع دا آنجا چندان خوب نیست و کلاهدوز ( جانی دپ ) دیوانه وار عمل می کند . آلیس نیز برای حل مشکل کلاهدوز ، به زمان سفر می کند . اکنون منتقد معروف ، جیمز براردینلی _که امتیاز ۳.۵ از ۱۰ را به این فیلم داد _ نقدی از این فیلم منتشر کرده که در ادامه ی مطلب برای شما بازگو خواهیم کرد :

به گفته ی این منتقد ، به نظر می رسد فیلم ” آلیس از درون آینه ” اولین شکست تجاری پرهزینه ی دیزنی بعد از چند مدت اخیر باشد . ظاهرا فیلم صرفا برای اهداف تجاری ساخته شده است گویی ” مایکل بی ( سازنده سری فیلم های ترانسفورمرز ) ” آن را کارگردانی کرده است . این دنباله ی ” آلیس در سرزمین عجایب ” فیلم تیم برتون است اما ظاهرا کم ترین بهره را از رمان ” لوییس کارول ” برده و بیشتر از داستان گیج کننده و بی ربط ” لیندا والورتون ” نویسنده فیلمنامه استفاده کرده است . بیشتر لحظه های فیلم غیر قابل درک است و صحنه هایی که با منطق جور در می آید ، بیننده را پشیمان می کند ! از لحاظ بصری ،” آلیس از درون آینه ” در بعضی از سکانس ها خوب کار کرده است اما این جلوه های ویژه ی خلاقانه و پس زمینه های زیبا ، نتوانسته از بروز این نتیجه ناامید کننده جلوگیری کند . نتیجه ای که حاصل فیلمنامه ی غیرحرفه ای و انتخاب نامناسب بازیگر در نقش ضد قهرمان بوده است .

” آلیس از درون آینه ” بعد از مدت نامشخصی از پایان فیلم قبلی آغاز می شود . چندین سال است که ” آلیس ( با بازی میا واسیکووسکا ) ” در دنیای واقعی ناخدای کشتی شده است. بعد از مدتی، آلیس با حالتی پیروزمندانه به خانه باز می گردد تا دریابد در غیبت او کسب و کار پدرش در چه حال است . در آن لحظه ی مایوس کننده ، او ترغیب می شود که به سرزمین عجایب بازگردد ، جایی که تمام دوستان قدیمی اش در آن جا منتظر او هستند . اما یک مشکل به وجود آمده است ، کلاهدوز دیوانه ( جانی دپ ) غیر عادی و دیوانه وارتر رفتار می کند و آلیس باید چگونگی حل مشکل او را دریابد . او برای این که از راز خانواده ی کلاهدوز پرده بردارد ، باید ” کرونوسفر ” که یک دستگاه برای سفر در زمان است را پیدا کند ، دستگاهی که در اختیار ” تایم ( ساشا بارن کوهن ) ” است . ” تایم ” با ملکه سرخ ( هلنا بونهام کارتر ) که سقوط و نابودی خواهرش ملکه ی سفید ( آن هاتاوی ) و آلیس را می خواهد ، متحد است .photo_2016-06-06_23-02-26

” آلیس از درون آینه ” داستانی دارد که به راحتی صحنه را برای سکانس های اکشن بی معنی مهیا می سازد . این همه سر و صدا برای هیچ است . جلوه های ویژه ی زیاد فیلم هم باعث ایجاد حتی ذره ای تعلیق و احساس خطر نشده است . واقعا آیا کسی طبق شرایط فیلم می تواند قبول کند که آلیس در خطر است ؟ کسی باور می کند که اگر این انرژی آزاد شود کل هستی را نابود می کند ؟ علاوه بر شکست فیلم در زمینه ی برانگیختن حس همذات پنداری با کاراکترهایش ، ” آلیس از درون آینه ” برای عوامل جلوه های ویژه ی فیلم هم یک کار ضعیف محسوب می شود . تصاویر ، هیچ حس و روح و ویژگی خاصی ندارند ( که این برای فیلمی با تهیه کنندگی تیم برتون عجیب است ) . فیلم بیشتر به دنیای ” ترانسفورمرز ” شبیه است تا دنیایی که ” لوییس کارول ” خلق کرده است که مطمئنا اکنون با این فیلم تنش در گور به لرزه افتاده ! این سرزمین عجایبِ دلپذیر و زیبای او نیست بلکه یک تقلید بیات شده از دنیای اوست که توسط شخصیت هایی که دیالوگ هایشان شعارزده است تصرف شده .

به نظر فیلم این ایده خوبی است که آلیس بر خلاف این که در قرن ۱۸ زندگی می کند ، زن مدرنی باشد که جهان بینی و ذهنیتش همانند انسان های ۱۰۰ سال بعد از خودش است . من خودم به شخصیت های زنانه محکم و قوی علاقه دارم اما اگر قرار باشد مسئله ی ” توانمندی زنان ” در فیلمی مطرح شود ، باید با زمانه ای که فیلم در آن سیر می کند ، همخوانی داشته باشد . آلیس می توانست توانمندی هایش را با رفتارش نشان دهد نه فقط با دیالوگ ، چون این گونه کارساز نخواهد بود .

” ساشا بارن کوهن ” هنوز در جوّ فیلم های کمدی است . تلاش کوهن برای آمیزش کمدی اسلپ استیک با اهداف خبیثانه ی ” تایم ” ، ناموفق به نظر می رسد . ” جانی دپ ” در تمام طول فیلم مهارشده و مناسب بازی می کند . ” جیمز بابین ” کارگردان ، خلاقیت تیم برتون را خصوصا هنگام تلفیق موثر ایده های عجیب با خصوصیات کاراکترها ، کم دارد که نمونه بارزش در کاراکتر ” تایم ” نمود پیدا می کند . تصمیم اضافه کردن ارتش ربات گونه جهت بامزه تر کردن ماجرا نیز نتیجه منفی داشته است .

کاش می توانستم ارزیابی خوش بینانه ای نسبت به این فیلم که مسلما بدترین اثر پرهزینه دیزنی در چند سال اخیر است ، داشته باشم . انتظار می رفت با توجه به موفقیت ” آلیس در سرزمین عجایب ” و پتانسیل نوشته ی ” لوییس کارول ” دنباله ای برای این اثر ساخته شود که حتی نقایص اندک قسمت اول را هم نداشته باشد . در عوض ” لیندا والورتون ” اینگونه عمل کرد که ملاحظه می کنید چه چیز از آب درآمده است ! من نمی دانم این فیلم برای چه رده ی سنی ساخته شده است . نه کودکان می توانند آن را تماشا کنند چون برای آنان گیج کننده و ترسناک است و نه بزرگسالان می توانند صحنه های اکشن خسته کننده و تناقض های مسئله ی سفر در زمان را تحمل کنند . ” آلیس در سرزمین عجایب ” محصول ۲۰۱۰ یک سورپرایز خوشایند و ماجراجویی لذت بخشی بود . بیایید تصور کنیم که در سال ۲۰۱۶ ، آلیس در آینه فقط نگاهی به خودش انداخت و هیچ وقت درون آن قدم نگذاشت !

نقد و بررسی فیلم " آلیس از درون آینه " ( Alice Through the Looking Glass )
فیلمنامه40%
جلوه های ویژه70%
بخش داستانی35%
موفقیت در ژانر ماجراجویی - فانتزی80%
سرگرم کننده80%
محتوا40%
نکات مثبت
  • جلوه های ویژه
  • طراحی لباس بازیگران قابل ستایش
  • طراحی صحنه و محیط قابل ستایش
نکات منفی
  • فیلمنامه ناتوان
  • افت محسوسی نسبت به قسمت قبل
  • شوخی هایی که در فیلمنامه نوشته شده فاقد جذابیت
58%دیدنی

Leave a Reply

Your email address will not be published.