site hit counter

از سال ۲۰۰۳ که قسمت اول انیمیشن ” در جستجوی نمو ” ( Finding Nemo ) اکران شد تا به امروز ، صحبت های زیادی حول ادامه ی این انیمیشن صورت گرفت و با فراز و نشیب های زیادی روبرو شد اما تقریبا فراموش شده بود اما اشتیاق برای ساختن آن هرگز فراموش نشد . آخر هفته ی گذشته ، ادامه ی این انیمیشن تحت عنوان ” در جستجوی دُوری ” ( Finding Dory ) بالاخره به روی پرده رفت و Andrew Stanton به عنوان کارگردان ، بازگشته بود تا بار دیگر سکان را به دست گیرد . اکثر منتقدین و اهالی سینما حدس میزدند که ” در جستجوی دُوری ” در باکس آفیس کولاک خواهد کرد که این حدس در نهایت به واقعیت بدل شد .

همان طور که انتظار میرفت ، ” در جستجوی دُوری ” به راحتی در هفته گذشته رقبای خود را پشت سر گذاشت و معادل $۱۳۶٫۱ میلیون دلار فروخت . در مقابل فیلم اکشن/کمدی ” اطلاعات مرکزی ” ( Central Intelligence ) با بازی ستارگان The Rock و Kevin Hart با فروشی معادل $۳۴٫۵ میلیون دلار در مقام دوم قرار گرفت . در حالی که ” احضار روح ۲ ” ( The Conjuring 2 ) که تا هفته ی گذشته برنده بود ، با فروشی معادل $۱۵٫۵ میلیون دلار به مقام سوم سقوط کرد . باید بگوییم همین فروش $۱۳۶٫۱ میلیون دلاری برای ” در جستجوی دُوری ” کافیست تا رکورد بزرگترین فروش خانگی ، در اولین آخرهفته ی اکران را در بین تمام انیمیشن های تاریخ از آن خود کند . که این رکورد قبلا در دست انیمیشن ” شرک ۳ ” ( Shrek the Third ) با فروشی معادل $۱۲۱٫۶ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ بود !Destiny-and-Bailey-in-Finding-Dory

در سطح بین المللی ، ” در جستجوی دُوری ” مقدار $۵۰ میلیون دلار افزون بر مقدار فوق فروخت که پیشبینی میشود به طور کلی فروش آخر هفته اش را به $۱۸۶٫۱ میلیون دلار برساند . متاسفانه این مقدار برای شکست رکورد خانگی کافی بود اما برای شکستن رکورد جهانی خیر . رکورد بیشترین فروش جهانی ، در اولین آخرهفته ی اکران ، در دست انیمیشن ” عصر یخبندان : آغاز دایناسور ها ” ( Ice Age: Dawn of the Dinosaurs ) محصول سال ۲۰۰۹ بود که اخیرا امسال توسط انیمیشن Zootopia شکسته شد . Zootopia فروشی معادل $۲۳۳٫۹ میلیون دلار در اولین آخرهفته ی اکرانش داشت که اینطور که مشخص است برای مدت طولانی قرار است در این جایگاه باقی بماند . که این در هر صورت برای کمپانی ها دیزنی و پیکسار برد محسوب میشود . چرا که در ساخت هر دوی این انیمیشن ها دست داشته اند .

خبر خوب دیگر برای کمپانی دیزنی/پیکسار این است که ” در جستجوی دُوری ” از سوی تماشاگران امتیاز سینمایی A را کسب کرده که با توجه با نقد های مثبتی که از آن بیرون آمد دور از انتظار نبود . گرفتن امتیاز A از سوی تماشاگران به این معنی است که این عنوان همچنان در باکس آفیس رو به جلو حرکت خواهد کرد ولی در هفته های بعدی با فروشی کمتر از حد میانگینی که برای آن در نظر گرفته شده مواجه خواهد شد . چرا که ” احضار روح ۲ ” ( The Conjuring 2 ) نیز همین امتیاز را از آن خود کرد و در هفته ی دوم ، ۶۱٫۵ درصد در فروشش کاهش داشت . امیدواریم که ” در جستجوی دُوری ” دچار این سرنوشت نشود اما چیزی که مشخص است این است که داشتن یک امتیاز بالای سینمایی ، دلیل بر موفقیت طولانی مدت یک فیلم نخواهد بود .

با توجه به نقد های جنجالی منتقدان و هواداران ، ” در جستجوی دُوری ” هم چنان به عنوان عامل موفقیت پیکسار باقی است ، کمپانی ای که در بحث انیمیشن و هالیوود یَد طولایی دارد . البته در دهه ی اخیر با شکست هایی نیز مواجه شده است اما انیمیشن های متوسطی مانند Cars 2 توسط جواهری مانند Inside Out جبران خواهند شد ! اینطور که مشخص است ، پیکسار باید روی تاقچه ی خود یک جا برای اسکاری دیگر _ برای ” در جستجوی دُوری ” _ باز کند

” در جستجوی دُوری ” هم اکنون به روی پرده ی سینماهاست .

Leave a Reply

Your email address will not be published.