site hit counter

سی‌ و دومین جشنواره موسیقی فجر در دهه پایانی دی ماه برگزار خواهد شد. این در حالی است که در این دوره نیز شاهد هیچ تغییری نیستیم ، طوری که حتی نسل دوم چهره های مطرح موسیقی ایران هم حضور آنچنانی در این رویداد نداشته اند ؛ به خاطر همین به نظر می رسد این جشنواره کارکرد حداقلی یافته که برگزاری یا عدم برگزاری اش، کوچک ترین تأثیری در موسیقی این مملکت ندارد.

طبق گزارشات ، جشنواره موسیقی فجر ، از بیست و دوم دی ماه تا اول بهمن ماه برای سی و دومین بار برگزار خواهد شد و اینطور که بویش می آید ، نه تنها از نظر مدیریتی مطابق با دوره ی گذشته است ، بلکه از حیث ساختار هم تغییر چندانی نکرده است و اتفاقاً وضعیت از دوره پیشین نیز بدتر شده است . طوریکه تقریباً هیچ استاد صاحب نامی در این مراسم حاضر نیست و برخی موزیسین ها نیز بدون اعلام رسمی بعد از به راه افتادن کمپین تحریم این جشنواره توسط گروهی از نسل جوان موسیقی ، کاملا حضور در جشنواره را بی خیال شده اند .mic

در این دوره از جشنواره ، بخش های مختلف به خصوص موسیقی پاپ، کاملا خالی است. شاید مطرح ترین افراد در این بخش حامد همایون و بنیامین بهادری باشند . در بخش موسیقی سنتی هم که نه خبری از پورناظری هاست و نه همایون شجریان و نه حتی علی زندوکیلی ! در حال حاضر فرق جشنواره موسیقی فجر از نظر ماهیت و محتوا ، با جشنواره موسیقی جوان چیست؟! چرا اهالی موسیقی باید حضورشان در این مراسم را ، تخریب وجهه شان به حساب آورند ؟! این امر بدون شک خوبی کیفیت مدیریت در این حوزه را به نشان می دهد .

در کنار تمام انتقاداتی که به دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر وارد شده و نقدهایی که به جشنواره تئاتر فجر وارد می شود ، اینکه اعتبار این دو رویداد حفظ شده و همچنان اساتید برجسته، آثارشان را در دو جشنواره رونمایی می کنند شکی نیست ! اکثر اساتید به حضور در این جشنواره ها رغبت دارند اما در حوزه موسیقی چنین خبرهایی نیست ! اساتید برجسته موسیقی ایران ، داوری این جشنواره را نیز به زور می پذیرند، چه برسد به اینکه روی صحنه هم بروند .string-555070_960_720

مهم ترین دلیل رقم خوردن چنین وضعیتی را می توان هدف گذاری اشتباه برای جشنواره موسیقی فجر و ادامه این دیوار کج دانست . حضور هر اثر هنری در جشنواره های تئاتر و فیلم فجر و در کنار کسب جوایز این دو رویداد منجر به افزایش اقبال عمومی می شود ولی در جشنواره موسیقی فجر، به جای اینکه «آثار» مبنا باشند، «اشخاص» مبنا هستند برای همین است که در زمان برگزاری هر دوره از این جشنواره درباره موزیسین های حاضر سخن به میان می آید و نه آثاری که از این موزیسین ها عرضه می شود .

به لطف کیفیت مدیریت افرادی مانند مرادخانی که سابقه طولانی تسلط مدیریتی بر این حوزه ندارند ، جشنواره موسیقی فجر هیچ گاه به ویترینِ تازه ترین ساخته های موزیسین های ایرانی تبدیل نشده و درست بر خلاف جشنواره های فیلم فجر ـ که کارگردان های صاحب نام می کوشند تا آثارشان را به این رویداد برسانند ـ هیچ کدام از اساتید برجسته موسیقی ، تلاشی برای رونمایی از آثارش در جشنواره موسیقی فجر و برگزاری اولین کنسرت بر اساس آثار تازه اش در این جشنواره نمی کند .thumb-1920-2773

مسلما وقتی هیچ اثر تازه ای از هیچ استاد برجسته ای در جشنواره موسیقی فجر رونمایی نشود این جشنواره به چیزی بیش از” مجموعه ای از تکرار اجراهای خوانندگان غالباً جوان ” تبدیل نخواهد شد ، این که با این وضعیت توقع داشته باشیم ، در جریان جشنواره موسیقی فجر، در فضای کشور ، شاهد همان غوغایی باشیم که در دهه دوم بهمن و همزمان با جشنواره فیلم فجر ناظرش هستیم کاملا توقعی بی جاست .

بدون شک، اگر مدیران حوزه موسیقی جایگاه جشنواره موسیقی فجر را فراتر از وضعیت کنونی در نظر می گرفتند و همان گونه که حضور فیلم های سینمایی تازه در جشنواره فیلم فجر بر فروش آنها تأثیر مثبت می گذاشت، رونمایی از آلبوم های موسیقی در جشنواره فجر یک مزیت تبلیغاتی، اقتصادی به حساب می آمد ، وضعیت اینگونه نبود ؛ حداقل پوشش یا عدم پوشش خبری این مراسم برای رسانه های بزرگ، اهمیت بیشتری پیدا می کرد.

اختصاصی دوفصل | منابع اماری شرکت کنندگان موسیقی:تابناک

Leave a Reply

Your email address will not be published.