site hit counter

پنجشنبه بار دیگر مراسم اختتامیه فیلم فجر برگزار شد و سی و پنجمین دوره از بزرگ‌ترین جشنواره ایرانی به پایان رسید. اما نه‌تنها شاهد پیشرفت نبودیم، بلکه تقریباً در تمامی بخش‌ها، از هیئت انتخاب گرفته تا اهدای جوایز سودای سیمرغ، نسبت به سال گذشته پسرفت داشتیم!

روی کار آمدن دولت جدید و انتخاب معاون سینمایی وقت (جناب آقای حجت الله ایوبی) به ما نوید تغییراتی شگرف در آزادی بیان و رفع شماری از ممیزی‌ها را می‌داد، اما در این چهار سال جز تعداد انگشت شمار شاهد هیچ اتفاق جدیدی نبودیم و همچنان فیلم‌هایی چون عصبانی نیستم از رضا رضا درمیشیان و خانه پدری از کیانوش عیاری روی طاقچه خانه‌ی سازندگانشان خاک می‌خورند و اجازه پخش ندارند و کارگردان‌هایی چون امیر نادری، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی سپری کردن در کنج عزلت را به ساخت فیلمی جدید در کشورشان ترجیح می‌دهند.

البته کارگردانی چون کیانوش عیاری را داریم که تسلیم نمی‌شود و کارهایش را می‌سازد و پس از توقیف پنج‌ساله خانه پدری، تصمیم به ساخت فیلم جدیدی با نام «کاناپه» می‌گیرد و درهمان مرحله پیش تولید به عوامل فیلمش می‌گوید: «این فیلم توقیف خواهد شد» و همین باعث جدایی بازیگران اصلی یعنی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی از پروژه می‌شود، اما عیاری دست بردار نیست  و کار خودش را ادامه می‌دهد و به خواسته او شش بازیگر زن فیلم سرشان را می‌تراشند و برای بازی در سکانس‌های داخلی و جلوی محارم، حجاب نمی‌کنند و از کلاه گیس استفاده می‌کنند. و همین موجب رد شدن فیلم توسط هیئت انتخاب و توقیف آن توسط وزارت ارشاد می‌شود.

کاناپه

سلفی بازیگران خانم فیلم کاناپه | ۲fasl.com

ایرادهای جشنواره امسال به حدی زیاد است که مطرح کردنشان از حوصله همه‌مان خارج می‌باشد و در اینجا فقط به شرح تعدادی از آن‌ها می‌پردازم:

۱-فقدان مدیر ثابت
توضیحات و راه حل:جشنواره از فقدان یک مدیر ثابت رنج می‌برد، هر ساله افسار را به دست یک فرد می‌دهند و او سیاست‌های خود را پایه گذاری می‌کند اما سال بعد فرد جدیدی می‌آید و مطابق با عقایدش سیاست‌های جدیدی پایه گذاری می‌شود و تمام این سیاست‌ها در حد پایه گذاری می‌مانند و هیچ‌کدام به درستی آزمون و خطا نمی‌شوند و به اصطلاح “قوانین، جواب پس نمی‌دهند” برای حل این موضوع می‌توان شخصی با کفایت را به عنوان مدیر ثابت جشنواره انتخاب کرد یا حداقل این سمت را برای چند سال متوالی به او داد.

۲-تعدد فیلم‌های انتخابی توسط هیئت داوران

توضیحات و راه حل: شاید ۳۳ فیلم در برابر تعداد فیلم‌های ساخته شده در یک سال عدد کوچکی به نظر برسد اما این تعداد فیلم در مقیاس یک جشنواره ۱۰ روزه بسیار بزرگ است و موجب شلوغی و بی نظمی جشنواره می‌شود و کار هیئت داوران برای قضاوت درست و عادلانه به مراتب سخت و حتی غیرممکن خواهد شد.

۳-تعداد بیش از حد نمایش مردمی

توضیحات و راه حل: نمایش عمومی و مردمی در کل اشتباه هست اما از آنجا که ریشه و اصالت این جشنواره با نمایش مردمی‌اش پیوند خورده است، می‌شود در چند سانس محدود فیلم‌ها را به نمایش عمومی گذاشت اما تعداد زیاد سانس ها آن هم در ۳۱ استان کشور به واقع صنعت سینما را خدشه دار می‌کند و موجب می‌شود بینندگان در زمان اکران اصلی فیلم‌ها آن شوق و ذوق را برای تماشا نداشته باشند.

۴-عدم استاندارد بودن تیم هیئت داوران

توضیحات و راه حل: معمولاً هیئت داوران حساب شده انتخاب نمی‌شوند و تنها چند کارگردان و یک بازیگر و گاهی یک منتقد را دور هم جمع می‌کنند و آن‌ها را وادار می‌کنند که در رابطه با بخش‌هایی از جمله موسیقی متن و جلوه‌های ویژه تصمیم بگیرند که اصلاً در تخصصشان نیست.

۵-تعداد کثیر جوایز

توضیحات و راه حل: در جشنواره‌های خوب و استانداردی نظیر کن تنها تعداد انگشت شمار، جایزه به بخش‌های اصلی و غیر فنی داده می‌شود و این از دو لحاظ بسیار خوب است. یک اینکه گروه داوران که  متشکل از کارگردانان و بازیگران است، می‌توانند در تخصص و حرفه خودشان داوری کنند و دو اینکه دیگر تعارفات و سعی بر راضی کردن همه از بین می‌رود، زیرا اصلاً تعداد جوایز در حدی نیست که بخواهند  به همه یک سیمرغ بدهند!

هیئت داوران جشواره فجر ۳۵ | 2fasl.com

هیئت داوران جشواره فجر ۳۵ | ۲fasl.com

۶-اجرای نازل مراسم اختتامیه

توضیحات و راه حل: مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر یک مراسم بی هویت و بسیار نازل بود زیرا از طرفی با تم جدی و خشک می‌خواست شبیه مراسم‌های اختتامیه برلین و کن باشد و از طرف دیگر با شوخی‌های لوس و بیمزه احسان کرمی (مجری مراسم) سعی می‌کرد جذابیت مراسم آکادمی اسکار را داشته باشد که در هر دو زمینه ناکام بود. برای بالا بردن سطح این مراسم می‌توان مدیریت اجرای آن را به افراد با صلاحیتی چون علی معلم سپرد تا با تجربه و نبوغ خودشان مراسم خوب و درخوری را اجرا کنند.

این مراسم هم گذشت و ما به رسم هر ساله مقاله انتقادی‌مان را نوشتیم اما مطمئناً سال دیگر هم همین آش است وهمین کاسه! اما ما از شاگردان کیانوش عیاری هستیم و تسلیم شدن در کارمان نیست!

اختصاصی دوفصل

Leave a Reply

Your email address will not be published.