site hit counter

حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی امروز توضیحاتی را در مورد کمیته ویژه بررسی فیلم‌های مشکل دار ارائه کرده است. او می‌گوید الویت این کمیته رسیدگی به فیلم‌هایی است که پروانه نمایش خود را دریافت کردند، اما بنا به دلایلی نتوانستند به اکران عمومی درآیند. او همچنین تاکید می‌کند که این کمیته دخالتی در انجام وظایف شورای پروانه نمایش ندارد و فیلم‌ها پس از رفع مشکلات خود مجددا باید مجوز لازم را برای اکران از شورای پروانه نمایش دریافت کنند.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، بسیاری از سینماگران امید دارند که مشکل فیلم‌های توقیفی حل شود و این‌گونه آثار بتوانند در سینماهای کشور به نمایش درآیند. اوایل اردیبهشت ماه امسال محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی از به وجود آمدن کمیته ویژه‌ای جهت بررسی فیلم‌های توقیفی خبر داد. حیدریان گفت که معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی را مکلف به ایجاد چنین کمیته‌ای کرده است.

چند روز قبل نیز روزنامه شرق مدعی شد که مشکل فیلم «خانه پدری» با تصمیم این کمیته حل شده و فیلم کیانوش عیاری به زودی اکران خواهد شد. اما امروز حبیب ایل بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به جزئیات جدیدی در مورد کمیته بررسی فیلم‌های مشکل دار پرداخته است.

حبیب ایل‌بیگی درباره روند کاری کمیته‌ای که برای رسیدگی به فیلم‌های مشکل‌دار و توقیفی در سازمان سینمایی تشکیل شده است، به ایسنا گفت: «کار این کمیته با فیلم‌هایی شروع شده که پروانه نمایش دارند، اما به دلیلی متوقف شده‌اند. این بررسی توسط کارشناسان مختلفی انجام می‌شود که براساس هر فیلم متفاوت هستند، مثلا برای یک فیلم ممکن است حتما کارگردان حضور داشته باشد یا برای فیلمی دیگر حتما تهیه‌کننده. درواقع طبق هر فیلم کارشناسان حوزه سینما تغییر می‌کنند.»

حبیب ایل بیگی می‌گوید که فیلم‌های مشکل دار در این کمیته به سه دسته تقسیم می‌شوند: «ما در میان آثاری که مشکل نمایش دارند، سه دسته فیلم داریم؛ یک دسته آثاری هستند که پروانه نمایش داشته و به دلایلی امکان اکران پیدا نکرده‌اند، مثل «خانه پدری»، «رستاخیز»، «عصبانی نیستم» و «خانه دختر». یک دسته دیگر فیلم‌هایی هستند که نتوانسته‌اند از شوراهای پروانه نمایش و عالی نظارت مجوز نمایش بگیرند مثل «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» که در هر دو شورا رد شد. دسته سوم هم  آثاری هستند که بدون مجوز ساخته شده‌اند.»

او در مورد تکلیف فیلم‌هایی که بدون مجوز ساخته شده‌اند اضافه کرد: «قانون درباره آثاری که بدون مجوز ساخته شده‌اند به صراحت اعلام کرده که وزارت ارشاد در قبال آن‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد. بنابراین افرادی که بدون مجوز فیلم ساخته‌اند کارشان تخلف  محسوب می‌شود و باید شرایط قانونی را طی می‌کردند. پس این فیلم‌ها نمی‌توانند با دو دسته دیگر برابر باشند، چون فیلم‌های آن دو گروهی که اشاره کردم مراحل قانونی را طی کرده‌اند و طبق نظر شورای پروانه نمایش به دلایل سیاسی و فرهنگی از نمایش آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است.»

ایل‌بیگی درپاسخ به این پرسش که چه تعداد فیلم توقیفی قرار است در این کمیته بررسی شوند؟ با اشاره به اینکه تعداد این‌گونه فیلم‌ها خیلی زیاد نیستند، گفت: «ارقامی در رسانه‌ها اعلام شد، اما باید توجه کرد که این آثار مربوط به چه دورانی هستند.» روز گذشته یکی از خبرگزاری‌ها لیستی از فیلم‌های توقیفی را منتشر کرد که برخی از آنها پیش از سال ۹۲ به محاق توقیف رفته بودند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره بررسی برخی فیلم‌های سینمایی که عنوان «غیر قابل اصلاح» را دریافت کرده‌اند، توضیح داد: «ما اصلا چنین عنوانی نداریم و همین الان یکی از وظایف کمیته این است که بررسی کند و ببیند به لحاظ فنی چطور می‌شود آن فیلم را اصلاح کرد. حال با فیلم برداری دوباره، حذف بخش‌هایی از فیلم یا حتی صداگذاری، چون به هر حال یک فیلم با هزینه زیاد و تلاش دسته جمعی یک گروه ساخته می‌شود و نباید این شکلی بماند.»

او همچنین افزود: «در آیین‌نامه‌ها این طور پیش‌بینی شده که اگر در شورای پروانه نمایش اصلاحات زیادی به یک فیلم وارد شد یا آن را غیرقابل نمایش تشخیص دادند، بتواند در مرحله‌ای بالاتر توسط یک گروه دیگر دیده شود که یا رأی شورا تایید شود یا به اجازه نمایش آن داده شود. براین اساس در حال حاضر فیلمی که در هر دو شورا رد شده در این کمیته بررسی می‌شود، چون نگاه آقای حیدریان و وزیر محترم بر این است که فیلم‌ها از این بن ‌بست درآیند و فکری برای آن‌ها شود حتی اگر قرار باشد بخشی‌هایی از فیلم دوباره فیلمبرداری شود چون این کار می‌تواند خسارت کمتری داشته باشد تا این که فیلم اصلا مجوز نگیرد.»

ایل‌بیگی همچنین تاکید کرد که این کمیته دخالتی در کار شورای پروانه نمایش ندارد: «این کمیته ویژه موازی شورای پروانه نمایش عمل نخواهد کرد و فقط دنبال راه چاره‌ای برای حل مشکل فیلم است. ضمن اینکه در این کمیته هر تصمیمی که برای فیلمی گرفته شود پس از انجام اصلاحات و تغییرات، فیلم باید دوباره باید به شورای پروانه نمایش ارائه شود تا مجوز اکران بگیرد. در واقع باید گفت که کمیته ویژه کار شورای پروانه نمایش را انجام نمی‌دهد و هیچ تداخلی در آن‌ها ندارد بلکه به عنوان یک کمیته فنی با جزئیات بیشتری به دنبال راهی است که چطور می‌توان مشکل نمایشی فیلم را بنا بردلایلی که وجود داشته برطرف کند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در این کمیته فیلمی هست که بررسی آن به اتمام رسیده باشد، گفت: «خیر، ما تازه کار را در این کمیته شروع کرده‌ایم و هنوز وضیعت هیچ فیلمی نهایی نشده است. البته بررسی اولیه‌ای روی فیلم «خانه پدری» انجام شده و باید با خود آقای عیاری جلسه‌ای داشته باشیم تا به توافق برسیم و بعد از گفتگو نتیجه را اعلام خواهیم کرد.»

معاون نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی در مورد حل شدن مشکلات نمایشی فیلم «خانه پدری» کیانوش عیاری توضیح داد: «‌این فیلم پروانه نمایش دارد، اما بنا به دلایلی اکران آن متوقف شده که می‌تواند حل شود و به سرعت پروانه نمایش بگیرد، بنابر این  تا وقتی به نتیجه نرسیم گفتن هر اعلام نظر قطعی در این باره به نفع فیلم نیست به همین دلیل باید از هیجانی شدن درباره کاری که این کمیته قرار است انجام دهد پرهیز شود.»

Leave a Reply

Your email address will not be published.