site hit counter

زمانی که مجله ی Sight & Sound ، نتایج نظر سنجی پایانیِ امسال را اعلام کرد ، این اعلامیه سال ۲۰۱۵ را ” سالی با داستان های قوی و شخصیت های زنِ قوی ” معرفی کرد ، آن هم وقتی ۱۰ فیلمِ برتر از این نظرسنجی دارای شخصیت های اولِ زن بودند .
البته این قضیه مختص اینجا نیست ؛ شخصاً ، حتی در ۱۰ فیلم برتر امسال از نظر خود من هم حداقل ۷ تای آن ها شخصیت های اول شان زن بوده اند که ۳ تای آنها در لیست زیر حضور دارند . آیا تصادفی است ؟ فکر نکنم .
مانند این نوشته ، ۱۰ عنوان برتر امسال هم شاملِ یک کمدیِ فانتزی در مغز یک دختر بچه ی ۱۱ ساله ، یک بازگوییِ فاخر به سبک لایو_اکشن از سیندرلا ، یک اقتباس از Fifty Shades of Grey که چندین مرتبه از انتظار ما بهتر بود ، و چهارمین و آخرین قسمت از چند گانه ی کَتنیس اِوِردین ( The Hunger Games ) بود . اما صحنه ی دیدنی اینکه جنیفر لارنس تیر و کمان در دست دارد گیرا ترینِ و تاثیر گذار ترینِ صحنه ی یک جنگجوی زن نیست ! این جایگاه برای کسی نیست جز Daisy Ridley در نقش Rey که ( spoiler alert! ) به عنوان یک جنگجوی جِدای و با شمشیر مخصوصش و سفینه اش در مرکزِ جنگ ستارگان ۷ قرار دارد .
قبل از این که به لیست برسیم جا دارد به چندی از شخصیت های زن که امسال قابل توجه بودند نیز اشاره ای کنیم ؛ Ronit Elkabetz ، که با تصمیمات عادلانه اش در فیلمِ “ Gett: The Trial of Viviane Amsalem ” بسیار درخشید ؛ فیلمی به سبک درام و دادگاهی که به همراهی برادرش Shlomi آن را نوشت و کارگردانی کرد . Sidse Babett Knudsen و Chiara D’Anna در فیلمِ “ The Duke of Burgundy ” که بسیار نقش خود را خوب بازی کردند ، Tessa Thompson که نقش یک دوست حمایت گر را به خوبی در فیلم “ Creed ” نشان داد ، Cynthia Nixon و Brie Larson در عناوینِ “ James White ” و “ Room ” ، همچنین Greta Gerwig و Lola Kirke در فیلم ” Mistress America ” ، و Jennifer Jason Leigh که نقش خیلی ترسناکی در “ The Hateful Eight ” داشت ، Charlotte Rampling در فیلم “ ۴۵ Years ” که بیش از پیش در نقش خود درخشید ، Alicia Vikander که در نقش احساسی خود در فیلم “ Ex Machina ” و “ The Danish Girl ” به طرز زیبایی ظاهر شد کرد ، Shu Qi و Charlize Theron در “ The Assassin ” و “ Mad Max: Fury Road ” ، _ دو فیلمی که به شخصه برای من خیلی جالب بودند _ .

این هم از لیست ۱۰ فیلم برتر ۲۰۱۵ :

۱٫ ” The Assassin ” : استاد تایوانی Hou Hsiao-hsien میتواند با چند اشاره ی کوچک یک دوره ی تاریخی را به طور کامل احضار کند ؛ نه تنها چکاچاکِ شمشیر ها و به پرواز در آمدن تیر ها ، بلکه سوسو ی نورِ شمع ها ، مه و نور مهتاب ، و برق چشمان قاتلی که در انتظار است و حقیقتی عجیب در چشمانش موج میزند . این بار Hou درخشان ترین عنوان راز آلودِ امسال را آفرید ؛ وی یک ورژن بازسازی شده از امپراطوریِ چین در قرن ۹ ام خلق کرد یک یک اتفاق نادر است .Heropage-980x560_44

۲٫ ” Mad Max: Fury Road ” : نکته ی حائز اهمیت در اثر جدیدِ و بدون رقیبِ George Miller ، بیشتر فعال بودن شخصیت های زن نسبت به شخصیت های تاریکِ مرد در ” The Assassin ” است ، که از شاهکار های بزرگ سینمایی چیزی کم ندارد . تمام مناظر افتابی ، پوست های آفتاب سوخته ، موتور های پر صدا ، مجلل بودن برخی شخصیت ها ، و صحنه های مرگ همه و همه عالی بودند . Tom Hardy یک Mad Max 2.0 ی فوق العاده میسازد اما ، به درستی برای Imperator Furiosa ی Charlize Theron قدم به کنار می گذارد . یک هسته ی مذاب برای اثری پُر بار که هیچ ربطی به شاهکار های بزرگ نداشت ولی خیلی سخت میشد آن را از آنها جدا دانست .Mad-Max-Fury-Road-Tom-Hardy-2015-Movies-2

۳٫ ” Phoenix ” : من که اجرایی بهتر از چیزی که Nina Hoss در ملودرامِ مسحور کننده ی Christian Petzold ارائه کرد ، در ۲۰۱۵ ندیدم ! یک موفقیت خوب در یکی از قابل توجه ترین فیلم های اخیر ؛ مانند شخصی که از یک کشتار جمعی نجات یافته و به دنبال جواب در میان خرابه های حاصل از بمب در برلین است ، Hoss چهره ی شخصیتش را به یک بوم نقاشیه ترسناک ، پُر از درد و معنا تبدیل میکند .phoenix-2014poster

۴٫ ” The Look of Silence ” :این فیلم یک همنشین برتر برای مستند سال ۲۰۱۲ او ” The Act of Killing ” است . دومین اثر ترحم برانگیزِ Joshua Oppenheimer در اندونزی ، تکه گزارشی اساسی در مورد خشمی که هنوز برای آن جوابی نیست ارائه میکند . اما هنوز داستان یک مرد آرام به نام Adi را بازگو میکند که خیلی موءدب است و یک نهضت عدالت را رهبری میکند . ان هم با وجود اینکه برادرش کشته شده است و وی او را زیاد نمیشناخته است . این نه تنها به اثرِ Oppenheimer ( که به همراهیه یک فیلمساز ناشناس آن را کارگردانی کرده ) یک حالت نیش دار و پرسش برانگیز ، بلکه یک وزن اخلاقی میبخشد .The-Look-of-Silence_poster_goldposter_com_8

۵٫ ” Carol ” : طرز فکری عالی و بی ریا ، اقتباسی از “ The Price of Salt ” است . Todd Haynes در نمایشِ نقش Patricia Highsmith به عنوان یک دلربای تاریک بسیار موفق بوده است . یک امتیاز که از خالص ترین دلشکستگی و به همراه یک جفت نقش درخشان ، توسط Cate Blanchett و Rooney Mara به دست آمده است . نتیجه ی آن فیلمی است که در مقایسه با فیلمِ رومنس دهه ی ۵۰ ای همین کارگردان با نام ” Far From Heaven ” ، که در آن یک نگاه کوچک در میان شلوغی های سوپر مارکت هزار معنا داشت میتوان گفت سبک آشکاری ندارد .images (1)

۶٫ ” The Tribe ” : فیلم “ The Look of Silence ” میتوانست عنوانی دیگر برای اثر خارق العاده ی Myroslav Slaboshpytskiy از یک مدزسه س اکراینی برای نوجوانان ناشنوا باشد . که کاملا با زبان اشاره بدون هیچ کلمه ای یا زیرنویسی در دیالوگ ها اجرا میشد . اما ” سکوت ” دقیقا کلمه ای نیست که حق مطلب را ادا کند . این فیلمی آمیخته با سیلی ها ، مشت ها ، حرکات دست ، و موسیقی ای است ، که کاملا با اتمسفر آن سازگاری دارند .images

images (3)

 

۷٫ ” Spotlight ” : واکنش های شدیدی برای این عنوان داشتیم پس ارزش دارد که به یاد اوریم که چه پیشتازِ نادری در بحث اسکار در بین اثار Tom McCarthy داریم ! یک درام دقیق ، که به پیروی از احساسات آلرژی دارد ، و تمایلی به اغراق در مورد شخصیت اول و قهرمان داستان ندارد . چرا که این ها را به پای پیام خاص فیلم قربانی کرده است . و درمیان تمام ستایش ها وتمجیداتی که از گروه بازیگری آن میشود میتوان گفت خبرگیه McCarthy در فیلم سازی در آن آشکار است .

 

 

 

 

۸٫” Inside Out ” : با یک سفر به درون سر یک دختر بچه ی ۱۱ ساله این سوال پیش می آید که آیا واقعا Riley به دستور احساساتش عمل میکند یا احساساتش تنها دست نشانده در یک انیمیشنِ اکشن_ماجراجویی اند ؟ این در واقع دلیلی است که اثرِ Pete Docter و Ronnie Del Carmen را به احساس ترین اثر پیکسار تبدیل میکند .

۹٫ ” Girlhood ” : خاطرات دختری جوان یکی از قابل توجه ترین آثاری بود که امسال به روی پرده رفت . داستان یک دختر سیاه پوست ۱۶ ساله از یک پروژه ی فرانسوی به نام Marieme ، که هویت های مختلف را یکی پس از دیگری امتحان میکند تا وقتی که به خودش میرسد .GirlhoodBanner-m35a9xhl2g9hhy13woc954ksxkvn4tj2s82u8rlfuw

۱۰٫ ” Brooklyn ” : این بار Saoirse Ronan در هر صحنه از اثر جدید و والا ی John Crowley میدرخشد . نگاه همواره رو پایین و لبخند های او صحنه های دراماتیک خاصی برای مخاطبین خلق کرده است . شما در این فیلم تنها یک زن ایرلندی را در گذر از Atlantic دنبال نمیکنید ، شما به دنیایی از احساسات نا خود آگاه وارد میشوید که در آن تمام سختی های جای گرفتن در یک سرزمین غریب جایشان را با شوخ طبعی ، مهربانی و زیبایی عوض میکنند .images (2)

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.