site hit counter

سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر بعد از دو اجرای ویژه بانوان ، با اجرای ” نی‌نوا ” اثر ” حسین علیزاده ” و با رهبری ” علی رهبری ” به شکل رسمی در حالی آغاز شد که ” حسین علیزاده ” برای اجرای اثرش توسط ارکستر سمفونیک پیام داده بود . این برای اولین بار است که ” نی‌نوا ” در جشنواره اجرا می‌شود ؛ همان‌طور که برای اولین بار است که ” رهبری ” در این رویداد حضور دارد و البته که ” حسین علیزاده” هم همینطور ؛ البته اجرای ارکستربا حاشیه‌هایی نیز همراه شد که از جملهٔ آن می‌توان تاخیر در اجرای اثر به خاطر مخالفت ” رهبری” با نمایش لوگوی جشنواره پیش از اجرای ارکستر اشاره کرد .

اما صرف‌نظر از این ماجرا ، در ابتدای برنامه ابتدا پیام ” علیزاده ” منتشر شد : ” وقتی شنیدم علی رهبری قرار است نی‌نوا را اجرا کند ، سر ذوق آمدم ، باید قدردان تلاش‌های بی‌سابقه ارکستر سمفونیک بود . علی رهبری هنرمندی است که به تمام دغدغه صنفی و موسیقی آشناست . او مردی وطن‌پرست که به ایران بازگشته است . وقتی اطلاع دادند که نینوا را قرار است علی رهبری در جشنواره اجرا کند با وجود انتقاداتی که به اوضاع موسیقی امروز دارم با کمال افتخار پذیرفتم و جای خود را خالی می‌بینم که از دستان علی رهبری قطعه خودم را بشنوم . ”

بعد از آن بود که ” علی رهبری ” پیش از آغاز برنامه‌اش گفت : ” من فردی وطن‌پرست هستم و تلاش می‌کنم ارکستر سمفونیک تهران را به سطح ارکسترهای طراز اول دنیا برسانم . ”

” نی‌نوا ” آغازگر برنامه‌های سی‌ویکمین جشنوارهٔ موسیقی فجر ، اثری برای ارکستر و نی است که ” علیزاده ” آن را در سال ۶۵ در دستگاه نوا ، ساخت . در اجرای جشنوارهٔ این اثر ، ” سیامک جهانگیری ” به عنوان سولیست اول ، سازی را نواخت که نقش یک راوی را داشت و با وجود آنکه ” جمشید عندلیبی ” با نواختن این ساز ، خاطرهٔ صوتی خوشی را برای مخاطبان این اثر باقی گذاشته است ؛ اما ” جهانگیری ” نیز توانست با همراهی ” حسین خوش‌چهره ” از پس اجرای این اثر برآید ؛ اما در ادامهٔ این برنامه ، ارکستر سمفونیک تهران در ادامه سمفونی ” فانتاستیک ” برلیوز را اجرا کرد ، ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از این اجرا میزبان ” دالیبور کاروای ” نوازنده جوان و مطرح ویلن بود . کاروای که برنده چندین جایزه بین المللی چون جایزه بزرگ یوروویژن برای جوان‌ترین نوازندگان در برلین در سال ۲۰۰۲، جایزه بین المللی تیبور وارگا در سوئیس در سال ۲۰۰۳ و جایزه دیوید اویستراخ مسکو در سال ۲۰۰۸ است ، کنسرتو ” بروخ ” را برای مخاطبان اجرای افتتاحیه ارکستر سمفونیک اجرا کرد . ”

در اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اولین روز جشنواره ، علاوه بر ” نی‌نوا ” ، کنسرتو ویولن شماره ۱ اثر مکس بروخ ، سمفونی فانتاستیک اثر هکتور برلیوز ( اولین اجرا پس از انقلاب )، موومان نخست : رویا ، شوریدگی و شیدایی ، موومان دوم : یک مجلس مهمانی رقص ، موومان سوم : صحنه‌ای در کشتزار ، موومان چهارم : مارش راهسپاری به سوی چوبه دار و موومان پنجم : رویای گردهمایی نیمه‌شب جادوگران .

اما ” علی رهبری ” در پایان این کنسرت گفت : ” به زودی یک سال می‌شود که با این بچه‌ها مشغول کار هستیم . در این مدت بعضی‌ها ما را اذیت کردند و برخی‌ها نیز بسیار کمک‌مان کردند . من همین جا لازم می‌دانم از تمام کسانی که ما را حمایت کردند تشکر کنم . این خبر خوش را هم بدهم که به ما قول داده‌اند از اول فروردین ماه با این بچه‌ها قرارداد امضا کنند و من بالاخره به آرزوی دیرینه‌ام خواهم رسید . من نه آدم سیاسی هستم و نه نیازی دارم سیاسی باشم اما باید از آقای مرادخانی تشکر کنم که آقای پیروز پی را مامور کردند تا مراقب ما باشند و کمک کنند . همچنین قلبا از همه بچه‌هایی که در این مدت با تمام مشکلاتی که وجود داشت در کنار ما ماندند تشکر می‌کنم . این بچه‌ها باز هم دارند بهتر می‌شوند و مطمئنم چه من باشم و چه نباشم آن‌ها با هر رهبر دیگری می‌توانند به خوبی کار کنند . این بچه‌ها باید حقوق ماهیانه ، بیمه و بازنشستگی داشته باشند و نباید مثل مطرب‌ها با آن‌ها رفتار کرد و بر سرشان منت گذاشت . “

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.