رضا عطاران : برای بازی در فیلم " فروشنده " تماس گرفتند ولی ما مشغول " دراکولا " بودیم

از چند روز دیگر ” دراکولا ” سومین تجربه کارگردانی رضا عطاران روی پرده خواهد رفت ، فیلمی که یکی از اصلی ترین امیدهای فروش در گیشه سال ۹۵ است ، عطاران به تازگی در گفت‌و‌گویی که به همراه ویشکا آسایش با ماهنامه ” دیار ” انجام داده از داستان ساخته شدن فیلم ” دراکولا ” می‌گوید ، او در جالب ترین بخش این گفت و‌گو به پیشنهاد اصغر فرهادی برای بازی در ” فروشنده ” هم اشاره می کند . بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید .

عطاران معتقد است زمانی که تنها به عنوان بازیگر در یک فیلم دارد بسیار خوشحال تر خواهد بود چرا که می‌تواند تمرکز‌اش را تنها بر یک کار بگذارد : ” چنین موقعیتی اصل خوشی من است ، چون می‌توانم تمرکزم را روی یک کار بگذارم . وقتی در فیلمی فقط بازی می‌کنم ، بهتر می‌توانم کمک کنم البته در صورتی که همه چیز سر جای خودش باشد و اتفاق خوبی در کار بیفتد مثل ” ورود آقایان ممنوع ” . به نظرم نویسندگی و کارگردانی و بازیگر توامان کارخوبی نیست چون توانایی هر فرد حد و حدودی دارد . من وقتی در فیلمی فقط بازی می‌کنم ، قطعا تمرکز بیشتری روی بازی‌ام دارم و می‌توانم بیشتر از توانایی‌هایم استفاده کنم. در فیلم ” دراکولا ” باز خودم نویسندگی ، کارگردانی و بازی را به عهده داشتم و طبعا مشکلاتی را وارد کار کرد ، به همین دلیل ترجیح می‌دهم کمتر به این شکل کار کنم . ”

به گفته کارگردان ” دراکولا ” شرط تهیه کنندگان برای بازی در فیلم‌هایی که کارگردانی آن هاست اصلی‌ترین دلیل او بازی کردن جلوی دوربین خودش است : ” در سینمای ایران یکسری اجبارها وجود دارد و مثلا تهیه کننده شرط ساخت فیلم را حضور خودتان می‌داند ، به همین دلیل مجبور هستید برای فیلم ساختن در کار خودتان بازی کنید . به هر حال تهیه کننده هم دلایل خودش را دارد که برای من منطقی است … وقتی حضورم در فیلم غیر منطقی باشد ، به هیچ وجه قبول نمی‌کنم . مثلا هرچه فکر کردم دیدم نقش دراکولا اصلا به من نمی‌خورد . در طول این سال‌ها با توجه به درک خودم متوجه شده‌ام که مهم‌ترین نکته در کار ، صداقت داشتن با خودت است ! این‌که تشخیص بدهی که نقش دراکولا برای تو مناسب نیست . در این صورت اگر نقش را بازی کنی ، قطعا کار اشتباهی کرده‌ای . ”

رضا عطاران درباره نگاه طنز تلخی‌ که در بسیاری از کارهایش دیده می‌شود ، می‌گوید : ” اگر این تلخی در فیلم‌های من وجود دارد پس در ذات من است . این اتفاق در طول سال‌ها افتاده و حاصل زندگی کردن است . همه ما در زندگی به آینده ، گذشته و حال فکر می‌کنیم و با آن درگیر هستیم . من هر کاری کنم نمی‌توانم از این حس خاص – اگر اسمش تلخی است – فرار کنم اما همواره در فیلم‌هایم دنبال راحت‌تر زندگی کردن هستم . مثلا در ” دراکولا ” می‌گویم حتی اگر دراکولایی وجود داشته باشد ، امثال کاراکتر من و راننده تاکسی باز هم راه حلی برای زندگی در کنار او پیدا می‌کنند . به نظرم در زندگی اجتماعی هم همین اتفاق می‌افتد و با وجود تلخی‌هایی که از آنها گریزی نیست ، هر فردی می‌تواند راهی برای زندگی راحت تر پیدا کند . من این دیالوگ ” خوابم می‌آد ” را خیلی دوست دارم که در پایان فیلم و همان لحظه‌ای که در حال سقوط هستم ، خدا را شکر می‌کنم که چقدر مرا دوست دارد که خواسته به این طریق مرا نجات بدهد . یعنی در عین تلخی آن موقعیت ، بازهم فکر می‌کند اتفاق بهتری برایش افتاده است . ”

او درباره ایده فیلم ” دراکولا ” هم می‌گوید : ” این ایده از ۱۴ سال قبل که می‌خواستم سریالی درباره اعتیاد بسازم ، در ذهنم بود . اما آن زمان احساس می‌کردم مردم چندان با خون آشام‌ها آشنا نیستند و نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند . به همین دلیل آن زمان طرح را کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم حالا که فیلم‌بین‌ها زیاد شده‌اند و تقریبا همه می‌دانند خون‌آشام و دراکولا چه کسی است ، این فیلم را بسازم . البته داستان را تعربف نمی‌کنم تا مردم خودشان فیلم را ببینند ، فقط در این حد می‌گویم که درباره اعتیاد و خون آشامی و مسائل اجتماعی است . ”

عطاران که نقش اصلی‌های ” دراکولا ” را به لوون هفتوان و ویشکا آسایش سپرده ، درباره انتخاب این بازیگران چنین توضیح می‌دهد : ” از لوون ” پرویز ” و ” یک دزدی عاشقانه ” را دیده بودم . شمایل لوون همان بود که می‌خواستم ، یک غول مثبت که دل مهربانی دارد و برای نقش زن هم چند گزینه داشتم که در نهایت به خانم آسایش رسیدم . ”

عطاران پیش از ” دراکولا ” در سریال ” بزنگاه ” به کارگردانی خودش تجربه بازی در نقش یک معتاد را داشته ، او در مورد تاثیرات مخرب اجتماعی بازی او در نقش معتاد که ممکن است برای افراد جامعه با توجه به محبوبیتی که او در بین مردم دارد ، اتفاق بیافتد ، می‌گوید : ” من به این قضیه جور دیگری نگاه می‌کنم . در طول این سال‌ها به اشکال مختلف با مقوله اعتیاد برخورد شده و دولت سازمان‌های مختلف از نظر فرهنگی به این موضوع پرداخته‌اند که البته نتیجه عکس داده و تعداد معتادان نه تنها کم نشده‌ بلکه بیشتر هم شده است . این‌که در صد بیشتری نسبت به قبل معتاد هستند ولی آمار رسمی اعلام نمی‌شود ، جای تاسف است ولی به این معنی نیست که این‌ها آدم‌های بدی هستند بلکه باید ببینیم چقدر نسبت به اعتیاد اطلاعات دارند . به نظر من ، باید از راه دیگر با اعتیاد مبارزه کرد و من تصمیم گرفتم راه جدیدی را بروم . من در دراکولا نقش معتادی را بازی می‌کنم که ممکن است در هر خانه‌ای باشد تا مردم با او ارتباط برقرار کنند . هرچه در فیلم جلو می‌رویم متوجه می‌شویم بیشتر شخصیت‌های فیلم معتاد هستند از دکتر تا راننده آژانس و … بعدش را نمی‌گویم تا قصه لو نرود ! به نظر من این بدآموزی نیست بلکه اتفاقا آگاهی دادن درباره مسئله‌ای است که اگر خانواده‌ها با آن آشنا نباشند ، ممکن است یکباره درگیر آن شوند . من در سریال ” بزنگاه ” سیخ داغ را نشان دادم و مورد انتقاد قرار گرفتم اما همان زمان پدری با بچه‌هایش در خیابان جلوی من را گرفت و چون نمی‌توانست جلوی آنها با من حرف بزند ، مرا به کناری کشید و گفت : ” یک کاری کردی که من در خانه نمی‌توانم بزنم ، چون بچه‌ها می‌دانند این چیست ! ”

کارگردان ” خوابم می‌آد ” درباره این‌که تا به حال در سینمای ایران کدام بازیگر بهتر توانسته از پس نقش یک معتاد برآید ، می‌گوید : ” هر فیلمی یک نوع بازی را می‌طلبد ، مثلا در یک فیلم فقط باید نشان بدهید که فردی معتاد است . الان یکی از مشکلات اعتیاد این است که فردی موادی مصرف می‌کند که معلوم نیست ، چیست . من همه کاراکترهای معتاد ” بزنگاه ” را دوست داشتم ولی اگر بخواهم نمونه خوب معتاد را مثال بزنم ، آقای بهروز وثوقی در ” گوزن‌ها ” است که کاملا یک آدم له و لورده معتاد را تداعی می‌کند که کل زندگی‌اش را باخته و همینطور معتاد ” ابد و یک روز ” که هنوز ارزش‌های انسانی در او وجود دارد . ”

عطاران در ادامه در مورد دغدغه طبقه متوسط جامعه و فرودست هم به نکته جالبی اشاره می‌کند : ” تا حدودی این طبقه را خوب می‌شناسم . به نظرم دغدغه پرداختن به طبقه فرودست در سینما تبدیل یه یک ویژگی کلی شده و اگر بشود همین مسئله را در طبقه بالادست به شکلی نشان بدهیم ، اتفاق جدیدی است . به هر حال آنها هم مثل ما هستند ،می‌میرند ، مشکلات دارند ، اعتیاد دارند و … به نظرم پولداری هم مشکلی مانند نداری است چون ویژگی‌های عجیب و غریبی در آدم‌ها ایجاد می‌کند . اگر بشود اشتراک انسان‌ها را در سختی کشیدن ؛ چه پولدار و چه بی پول نشان داد ، به نظرم اتفاق جالبی می‌افتد . ”

بازیگر پولساز چند سال اخیر سینمای ایران در پاسخ به این پرسش که تا به حال شده در رو دربایستی قرار بگیرد و نتواند برای بازی در فیلمی ” نه ” بگوید پاسخ می‌دهد : ” بله ، این کار را کرده‌ام ! در رودربایستی قرار گرفتن و کارکردن خیلی بد است ! اصلا به نتیجه‌اش کاری ندارم چون همان زمانی که قرارداد را بستم ، پشیمان بودم اما به قدری در آمپاس بودم که مجبور بودم و تنها کاری که می‌توانستم این بود که در بازی جبران کنم . ”

اما بازیگر فیلم ” دهلیز ” در بخشی از صحبت‌هایش به سراغ اصغر فرهادی می‌رود ، او که پس از پذیرفته شدن فیلم فروشنده در جشنواره کن عکسی از این فیلم در اینستاگرام خود گذاشته بود و نوشته بود : ” کن ، اولین خریدار فروشنده ، ایشالا به سلامتی ، مام قول می دیم خیلی حسودیمون نشه ” در خصوص علت این کارش می‌گوید : ” همیشه بعد از موفقیت‌های آقای فرهادی ، سکوتی در اهالی هنر است و دلیلش همان اشاره کوچکی است که کردم . همان حسادت که در خودم هم هست و بدون رودربایستی به آن اشاره کردم . یعنی هم حرف بقیه بود و هم حرف دل خودم ! ”

شاید مهم ترین بخش این مصاحبه ، صحبت رضا عطاران در مورد پیشنهاد همکاری با اصغر فرهادی در فیلم ” فروشنده ” باشد . رضا عطاران که در فیلم ” رد کارپت ” شوخی های بامزه‌ای را با اصغر فرهادی کرده بود ، در باره پیشنهادی که اصغر فرهادی برای بازی در ” فروشنده ” به او داد ، می‌گوید : ” برای بازی در فیلم ” فروشنده ” هم با من تماس گرفتند ولی ما ” دراکولا “را شروع کرده بودیم و متاسفانه نشد . به دستیارشان آقای سجادی حسینی گفتم : آخه الان موقعش بود ؟! ”

عطاران که زمانی در کنار مهران مدیری بهترین و محبوبترین کمدی‌سازان تلویزیون بودند در چند سال گذشته از تلویزیون فاصله گرفته است . او علت عدم همکاری با رسانه ملی را علاقه شخصی خود عنوان می‌کند در رابطه با این موضوع می‌گوید : ” آن زمان که دیگر در تلویزیون کار نکردم واقعا دوست نداشتم کار کنم اما ممکن است سال دیگر دوست داشته باشم و نمی‌توانم از الان درباره آن حکم قطعی بدهم . مثلا من ۱۳ سال تئاتر کار کردم اما از سال ۷۰ تا الان که ۲۵ سال می‌شود ، کار تئاتر نکردم . البته یک کار تئاتر تمرین کردیم که توقیف شد و بعد هم فاصله افتاد . این اتفاقات به این شکل است و ممکن است دلیل خاصی هم نداشته باشد . در تلویزیون هم از سال ۸۷ تا الان فعالیت نکردم اما شاید اگر اتفاق خوبی بیفتد دوباره در تلویزیون کار کنم . ”

رضا عطاران در پایان درباره وضعیت کار کردن در دوره‌های مختلف سیاسی هم به نکات جالبی اشاره می‌کند : ” در گذشته ما می‌توانستیم راحت تر کار کنیم . اگر امروز به طرح‌ها و موضوعاتی که در ” ساعت خوش ” کار می‌کردیم ، نگاه کنید تعجب خواهید کرد . مثلا خندیدن به یک نظامی و… دلیلش هم این بود که آن زمان هنوز کارشناسانی پیدا نشده بودند که از هر نکته برداشتی کنند . الان این آدم‌ها زیاد پیدا شده‌اند و از هر حرکت معمولی و واقعی ما برداشت‌ و تفسیر‌های غیر واقعی می‌کنند و روی حرفشان هم حساب می‌شود ، به طوری که می‌توانند تولید یک فیلم را متوقف کنند . “

198 بازدید

دیدگاه خودتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *