site hit counter

اینبار دوفصل پیشنهادهای فرهنگی آخر هفته را به نقل از ” برترین ها ” برای شما عزیزان آماده کرده است که در ادامه می توانید از آنها مطلع شوید ؛ با ما همراه باشید :

در بخش تئاتر ، «جهان انزوا» کاری از گروه نمایشی قطره در تالار ایرانشهر نگاهی جالب و متفاوت به حضور آمریکایی ها در عراق دارد، : «جهان انزوا نوشته‌ی نائومی والاس نویسنده‌ی آمریکایی‌ست که روایتی دارد از جنگ آمریکا در عراق. روایتی با پیچیدگی‌های عمیق احساسی که گاه با به کارگیری ایده‌ها و اشعاری از شاعران عرب، آمریکایی و کرد راه پر پیچ و خم روایت را دنبال می‌کند. کبوتران جوان عرب از دست رفته‌اند و او می‌کوشد با یادآوری آن‌ها و دوستان نزدیکش، تصویری میهن پیش از جنگ را برای ما زنده کند» – داخل گیومه از برشور نمایش برداشت شده است.954802_263

در مورد «جهان انزوا» ذکر این نکته ضروری است که میزان لذتی که از نمایش می گیرید، بسته به حساسیت اجتماعی ای است که دارید، به هر حال با اثری روایت محور و کند در مورد مساله ای پیچیده ای مثل جنگ مواجهیم، برتری نمایش این است که مساله ای پیچیده را ساده روایت می کند و همین تفاوت تماشاچی عام تر را هم جذب می کند.

در بخش مجلات ، «اندیشه پویا» شماره جدید با تصویر روی جلدی از همایون کاتوزیان منتشر شد، در این شماره پرونده ی مفصلی از خلیل ملکی ترتیب داده شده، کسی که شجاعانه از توده انشعاب کرد و راه سومی را انتخاب کرد و به بهانه ی خلیل ملکی به مسلک اصلاحات و برتری آن نسبت به حرکات رادیکالی و انقلابی پرداخت شده، از خواندنی های دیگر این شماره می توان به پرونده ی کیارستمی اشاره داشت، یادداشت های از نورالدین زرین کلک و لیلی گلستان و …که خواندنی از آب در آمده است و البته که ناراحت کننده است.954803_241در صفحات ادبی پرونده ای کوچک برای صادق چوبک تهیه شده و البته مطالبی هم درباب نویسندگی و ویرایش و دولت مصدق و کودتای آمریکایی هم از خواندنی های این شماره است.

در بخش سینما ، آن چه که در مورد «امکان مینا» در اینجا می آید حاصل بازخورد های مردمی تماشای فیلم در ایام جشنواره است به هر حال کمال تبریزی فیلمسازی است که هر اثر تازه اش کنجکاوی برانگیز است و خیلی ها را به سینما می کشاند او از طرفی علاقه ی زیادی به سرک کشیدن به حوزه های مختلف دارد و در زمینه های مختلف فیلم می سازد.954804_192

«امکان مینا» فیلمی در مورد تاریخ معاصر است؛ زندگی عاطفی یک زوج که در خلال آن ماجرای انقلاب و گروهک های معاند پررنگ می شود و البته به جنگ هم می رسد، دو اتفاق تاریخی معاصر در داستانی روایت می شود که پیچ و مهره های منطقی اش خیلی چفت نیست، تماشاچی پیگیرتر و آگاه تر را اذیت می کند، اما برای عادی ترها دریچه های تازه ای رو می کند، در مجموع فیلم ارزش یک بار دین را دارد.

در بخش نمایش خانگی ، «همه چیز برای فروش»؛ اکبر (صابر اَبر) مرد جوانی است که سرپرستی خانواده را برعهده دارد و قصد دارد تا برادر کوچکترش را در کارگاهی که در آن مشغول به کار است ، مشغول کند، اما وقوع یک حادثه برای برادر کوچکترش همه چیز را به هم می ریزدو… به همین منظور وی تصمیم می گیرد که چک های مرده را برای افراد زنده کند تا بتواند هزینه درمان برادرش را فراهم کند، ابر در فیلم نقش یک شر خر را بر عهده دارد.954805_887

به طور کلیی ثفقی کارگردانی است که بیشتر درگیر فرم است و در «مردی که اسب شد» هم این علاقه را به شدت نشان داده، در همه چیز برای فروش هم امتداد همین علاقه را میبینیم فیلمی که از لحاظ فرمی فیلمی قابل توجه از آب در آمده اما در فیلمنامه ضعفهایی دارد که به راحتی قابل چشم پوشی نیست از همه مهم تر پایان بندی فیلم، هر چقدر که نماهای وسترنی و لانگ شات ها ی فیلم تنوع بصری دارد اما در فیلمنامه کاستی هایی دارد که کاش نداشت با همه ی این ها فیلم از جمله کارهایی است که می ارزد بخرید و در منزل به تماشایش بنشینید.

954806_241در بخش کتاب ، «فلسفه های روانگردان» اثری از مرتضی مردیها در نشر نی، کتابی در حوزه ی علوم انسانی اما با نثری ادبی و روان، با خوانش کتاب هم مفاهیم عمیق این حوزه را دریافت می کنید و هم از نثر شاعرانه ی آن حظ می برید، شاید این شاخصه ی کار مرتضی مردیها است که بیانش مفاهیم دشوار را دلنشین می کند، در ضمن او از چیزهایی می گوید که درگیر کننده است آن هم از نگاهی که کمتر پرداخت شده، به عنوان مثال در فلسفه های روانگردان همین اتفاق برای مضمون درگیر کننده ای چون: نوستالژی افتاده و مردیها با زبانی متقن و علمی نوستالژی را واکاوی کرده و ابعادی از آن را برای خواننده رونمایی می کند که کمتر به آن توجه شده است.

بریده ای از کتاب:«این که انسان قدیم بیش تر یک توهم است. آری انسان قدیم بیش تر به کودک شبیه بوده است و کودکان بسیار معصوم و بی گناه می نمایند. اما توجه کنیم که حتی کودکان به معنای که معمولا در نظر است معصوم و بی گناه نیستند. کودکان بیشترین مقدار منیت و خودخواهی و انحصار طلبی و بی منطقی رادارند، اما قدرت ندارند. آن چه که باعث می شود دوست شان بداریم و خطاهای کوچک آنان را به هیچ بگیریم رقتی است که بر نادانی و ناتوانی آنان می آوریم»

دیدگاهی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.